Grote Kerk Steenwijk

Nieuws

Bach! Maar dan anders, 21 april 2024

Bach! Maar dan anders door het Nederlands Bach Consort op 21 april 2024 in de Grote Kerk te Steenwijk.

Voor een circa 65-koppig publiek speelden en zongen Heleen Koele ( Sopraan), Sytse Buwalda ( Countertenor), William Knight ( Tenor), Michiel Meijer ( Bas) en Sarah Kapustin ( viool). Wat een prachtige stemmen, en wat klinken ze heerlijk samen. De titel van het concert was Bach! Maar dan anders – en dat klopte helemaal. We kregen de ene verrassing na de andere, waarbij zangers en violiste hun virtuositeit ten volle konden laten horen.
In de bewerking van David van Ooijen werd de sopraanpartij in de aria Bist du bei mir ( G.H. Stölzel/ J.S. Bach ) afgewisseld met een gregoriaanse psalm door de drie mannenstemmen, waarbij het laatste deel van de aria vierstemmig werd gezongen. In de Vioolsonate no 4 BWV 1017 Largo kwam de violiste al spelend op uit het publiek, en vielen de mannenstemmen scattend in toen ze eenmaal op het podium stond. De koralen In meines Herzens Grunde en Auf meinen lieben Gott werden
prachtig gezongen, waarbij in het laatste koraal de viool met flageoletten heel hoog en ijl onder de stemmen klonk. De vrolijk dansende Goldbergvariatie no. 18 BWV 988 werd virtuoos 4-stemmig gescat, met de viool eronder.
Violiste Sarah Kaputsin speelde de sterren van de hemel in de Partita no 2 in d-klein BWV 1004. Het laatste deel, de Ciaconna (vaak Chaconne genoemd), is zo populair, dat het voor heel veel instrumenten is bewerkt, van gitaar tot trompet en marimba. In dit concert werd de viool begeleid door het vierstemmig ensemble, in elkaar wevend onder de vioolpartij door. Spannend!
Het slot van het concert bestond uit American Tune van Paul Simon. De melodie is gebaseerd op een Luthers kerkgezang dat Bach ook heeft gebruikt in zijn Mattheus en Weihnachtsoratorium. In het arrangement van Glenn Mehrbach zongen de zangers soms allemaal samen, soms solo, soms in twee- of drietallen. Prachtig.

Het was allemaal “anders”; spannend, vrolijk en een genot om naar te luisteren – en het smaakt naar meer!

Een vraag die de musici tussen het zingen door stelden en beantwoordden was: waar was jij toen je voor het eerst Bach hoorde? De musici vertelden daarover: de een kreeg het als jonge musicus met de paplepel binnengegoten, de ander werd tot Bach verleid met stukken taart, en weer een ander werd als kind ontroerd door Bach bij het horen van de Johannespassie, met zijn ouders in het koor.
Mocht u nog verhalen hebben over uw kennismaking met Bach, dan wil het Bach consortium die graag van u horen. Mail ze s.v.p. via info@nederlandsbachconsortium.nl

Manon van der Laaken