Er wordt flink aan het orgel gewerkt in de kerk! De windvoorziening is inmiddels aangelegd, de luchtkanalen en conducten liggen weer op hun plek. Ook is het mechaniek aangesloten op de windladen, zodra het klavier weer op z’n plek ligt kunnen de latjes en geleidestangetjes, abstracten genaamd, met de toetsen verbonden worden. De klavieren zijn inmiddels gerestaureerd, maar nog in de werkplaats. Het nieuwe pedaalklavier is ook klaar, omdat de maatvoering enigszins gewijzigd is heeft de orgelmaker een nieuw walsbord moeten maken, een soort schakelbord van scharnierende winkelhaken die de toetsen van het pedaal en de abstracten met elkaar verbinden.

De maand november zal grotendeels in het teken staan van het intoneren. Dat betekent dat het gehele pijpwerk wordt nagelopen en waar nodig bijgesteld worden zodat elke pijp op z’n best klinkt. Belangrijke wijziging zal hoorbaar zijn in het register fagot/klarinet. Dit zogenaamde tongwerk register van het bovenwerk is bij de vorige restauratie in de jaren 50 door een technische aanpassing van klank veranderd. Van Oeckelen heeft dit register geleverd met een relatief milde klank. Dit register had na de restauratie volgens de (neo)barokke klankidealen van die tijd een veel scherpere klank gekregen. Persoonlijke noot: ik vond dit register eigenlijk altijd wat snaterig klinken en moeilijk in te passen in de literatuur die bij dit orgel past. Bij de afgelopen deelrestauraties is er nog voor gekozen dit register ongewijzigd te laten, nu wordt deze teruggebracht in originele staat. Deze aanpassing in combinatie met de herstelde windvoorziening moet wel een hernieuwde klank opleveren, we zijn benieuwd!
Arjan Oosterhof
